El Bolsón

El Bolsón és una localitat de la província de Río Negro famosa per les seves cerveses artesanals i el seu ambient hippy, conseqüència dels anys 70. Es troba situada a la vall del puig Piltriquitrón, que en tehuelche significa “penjat dels núvols” i pel que passen els rius Azul i Quemquemtreu. És un poble tranquil, per relaxar-se i agafar forces per a les pròximes caminades. L’ambient de El Bolsón és bohemi i “natural”, un dels atractius són les artesanies ja siguin en teixits, ceràmica, etc. i els menjars com melmelades, cerveses, xocolata i fruita orgànica.

Tota aquesta zona, com el sud d’Argentina, estava cobert per glaceres fins a l’última glaciació plistocènica. Quan van arribar els espanyols, les dues cultures dominants eren els tsonek i els mapuches. La zona que avui ocupa El Bolsón era un lloc de pas per les diferents comunitats natives de la zona i pels primers colonitzadors. Després de la campanya del desert del General Roca de 1879 es van instal·lar a l’àrea alemanys procedents de Chile.Camí al Cajon del Azul

Una de les rutes de muntanya més famoses amb partida El Bolsón és la del Cajón del Azul, que consisteix a arribar al Reufgi homònim on a prop hi ha el riu encaixonat. La ruta es pot allargar fins a tres refugis: El Cajón del Azul, El Retamal i Los Laguitos. És un trekking de dificultat mitjana però molt interessant, per arribar al primer refugi s’ha de creuar un pont penjant que creua un dels afluents al riu Azul, la ruta està perfectament marcada i força transitada. La vista del “cajón” és espectacular. Aquest refugi és el que més gent atreu del recorregut, ja que molta gent hi va a passar el dia. Si seguim pujant, arribarem al segon refugi, El Retamal on la proximitat del riu ens permetrà pegar un banyet. Nosaltres vam arribar a aquest refugi al migdia i ens hi vam quedar a dormir, ja que a la nit, Mariano, el propietari del refugi preparava un cordero patagónico per celebrar l’entrada de l’any nou. Des d’allí es pot fer una excursió al Paso de los Vientos per apreciar l’espectacular vista de la “Cordillera de Los Andres”. L’últim refugi i el menys popularitzar és Los Laguitos, la pujada és la més dura de totes però val realment la pena la tranquil·litat que hi ha, l’aire de muntanya, la família que cuida el refugi, la Silvia i l’Esteban i el llac Lahuán. Des d’allí també es poden fer altres rutes i visitar altres llacs. Per començar la ruta, des del Bolsón s’agafa un autobús que direcció a Wharton fins a la despensa de El Polaco i d’allí es comença a pujar cap als refugis. Pujar al primer refugi són unes 3h i del primer al segon, uns 40min. L’últim tram és el més dur i llarg, vam tardar 6h, sempre seguint el Río Rayado, s’arriba al Puesto de la Horqueta i d’allí al Mallín de los Chanchos, una zona de canyes plena de tábanos, el pitjor de tot el viatge i després es creua el bosc de mañú i alarceres. El Refugios los Laguitos es troba al nord del Cerro Horquta, casi a la frontera amb Chile i a prop del naixement del Río Rayado. També podem canviar la ruta més típica si abans d’arribar al Cajon del Azul ens desviem per anar al Refugio Hielo Azul, anomenat així perquè a prop hi té una glacera.

Llac de Los LaguitosTambé des del Bolsón es pot anar a Lago Puelo a passar el dia o fer altres rutes com la del Refugio Motoco. Per fer aquesta, s’ha d’agafar el bus que va al Lago Puelo i dir-li que et deixi a “la pasarela”, nosaltres per problemes tècnics ens vam quedar a la meitat del camí, però la ruta promet. El Parque Nacional Lago Puelo té unes 27.000ha.